Dover
dover1
Algemeen:
Voor velen zal Dover de eerste aanloophaven van Engeland zijn. En dit terwijl het echt niet de makkelijkste is. Ferry’s stuiven af en aan door de oostelijke ingang naar de gigantische terminal (zie boven) waar auto’s rijen dik in de file staan om op of af te rijden. En dan heb je de westelijke ingang, die een stuk rustiger is, maar waar een flink dwars tij staat en een bijbehorende vervelende zeegang, die bij harde wind gevaarlijk kan worden. Gelukkig is de buitenhaven enorm en kun je daar even bijkomen en de zeilen rustig opdoeken.

Het stadje zelf stelt niet veel voor, maar het oude kasteel erboven des te meer. Bezoek verplicht, evenals aan de in de krijtrots uitgehakte commandopost uit WO II.
dover2
Navigatie:
Als je van Calais is het een oversteek van niets, ware het niet dat je het drukste vaarwater ter wereld kruist. Alsof je te voet de A2 oversteekt. De eerste keer dus maar bij daglicht en goed zicht. Kom je van Duinkerken, dan moet je zorgen de traffic lanes loodrecht over te steken, Dover Port Control houdt alles in de gaten. In 2008 maakten we het mee dat een vissersman, die tegen het verkeer in voer, per marifoon op de bon geslingerd werd toen hij niet snel genoeg omkeerde.

Bij normale weersomstandigheden neem je de westelijke ingang, tenzij je van Ramsgate komt. Boven 6 BFT neem je liever de oostelijke ingang (ook al omdat die wind dan vaak uit de westhoek komt) met het risico dat je een half uur buitengaats moet wachten. Dat kun je overigens tamelijk beschut doen onder de luwte van de Eastern Breakwater. Je moet altijd toestemming vragen aan Port Control, die ook jachten met alle egards behandelt (“Good morning sir, welcome to England”). Volg de aanwijzingen stipt op, vaak moet je vol gas direct achter een ferry naar binnen of naar buiten. (“as quick as you can”).

Diverse vaargidsen spreken over een bootje van de havendienst, dat je naar binnen zou begeleiden, maar dat hebben we nooit gezien.

Bij de westelijke ignang varen nog wel eens cruiseschepen nar binnen/buiten, dus ook daar goed opletten. Er zijn drie aanleg mogelijkheden naast ankeren in de buitenhaven: In de tidal harbour lig je prima en kun je altijd weg. Er liggen vooral lokale jachten en vissersbootjes en de steigers zijn wat gammel, maar wat maakt het uit?

In het Granville dock (zie hieronder) lig je iets luxer qua steigers maar 3 uur rond LW is de sluisdeur dicht, dus houdt daar rekening mee. In het hoogseizoen is het nog wel eens vol en dan kom je vanzelf in de “tidal” terecht. Bovendien ligt het direct aan de aanvoerweg naar de ferry terminal en heb je dus nogal wat lawaai. Het Wellington Dock ligt achter een brug en sluis (HW ±1,5) en dat is meer geschikt voor langere perioden. Hieronder: in het midden hethavenkantoor, rechtsonder het Wellington dock, rechts het Granville dock en links daarvan de tidal harbour. Direct links van de straat op de voorgrond begint de buitenhaven met kiezelstrand.
dover3
Faciliteiten:
Alles aanwezig, prima en modern. Zeer aardig personeel.

Boodschappen:
Je loopt ca 20 naar het centrum en daar zijn diverse winkeltjes en supermarkten.

Uit eten:
In het centrum zijn veel gelegenheden, maar de aanrader is de pub/restaurant aan de linkerkant v.d. weg naar het centrum. De eerste die je tegenkomt, kan niet missen.

Chandlery:
Nadat je met gevaar voor eigen leven die drukke weg bent overgestoken vind je aan de overkant een kleine maar zeer goed gesorteerde chandlery van de oude stempel. Geweldig, de geur van teer hangt er nog. Op het haventerrein diverse technische bedrijven, waaronder een Yanmar dealer.
dover4